آرشیو اخباراقتصادیجدیدترین اخبارنظام حکمرانی دینیهمه مطالب سایت

نترسید از این که حکم الهی را اجرا کنید / والله اگر خوب مدیریت کنیم، نه تنها در ایران‌مان فقیر نخواهیم داشت، بلکه می‌توانیم پاسخگوی نیاز کشورهای منطقه هم باشیم!

به گزارش روابط عمومی دفتر، جلسه‌ی دهم از سلسله نشست‌های «نظام حکمرانی دینی» در جهت تدوین «نظریه کاربردی دولت اسلامی» روز چهارشنبه دوازدهم شهریور از طریق پخش زنده‌ی اینترنتی برگزار گردید.

حضرت آیت الله محسن اراکی بحث جلسه‌ی دهم از سلسله جلسات نظام حکمرانی دینی را با طرح عناصر دخیل در تولید که عبارتند از منابع تولید و عوامل تولید آغاز نمودند، که منابع تولید، به معنای بستری است که عوامل تولید از آن بستر بر می‌خیزند، وآن بستر تأمین کننده‌ی منابع تولید می‌باشد.

ایشان در ادامه منابع تولید را عمدتا سه عنصر (علت مادی یعنی منابع طبیعی و طبیعت و ثروت خام طبیعی) و (علت صوری یعنی دانش و خبرگی) و (علت فاعلی یعنی جمعیت) برشمرده و عوامل تولید را عواملی دانستند که در علت فاعلی دخیل است که عبارتند از: عوامل مستقیم یعنی نیروی کار و مدیریت. البته سه عامل دیگر وجود دارد که مکمّل فاعلیت علت فاعلی و علت مُعدّ هستند و عوامل درجه ۲ تولید هستند که عبارتند از: زمین، سرمایه و سازمان.

معظم له یکی از تفاوت‌های میان نظام اقتصادی اسلامی با نظام‌های اقتصادی سرمایه‌داری و کمونیستی را تعیین سهم هر یک از این عوامل در ارزش تولید شده ذکر نموده و فرمودند: در اسلام مطلب کاملا متفاوت است، زیرا دو قاعده مبنای توزیع ثانوی (توزیع کالای تولید شده و ارزش آن بر عوامل تولید) در اسلام هستند، قاعده اول: مالکیت مبتنی بر کار (کار أساس مالکیت است) است، یعنی کسی که کاری می‌کند مالک کار خودش است. این قاعده روشن و مطابق فطرت بشر است. و قاعده دوم: ثبات مالکیت: یعنی اگر شخصی مالک چیزی باشد، حتی اگر ملک او غصب شود و آن را تغییر دهند، باز هم مالک آن خواهد بود.

استاد دروس خارج حوزه علمیه در تبیین مالیات، و وجه تمایز مالیات امروزی از سهم اجتماعی تولید کننده در نظام اقتصادی اسلامی، بیان داشتند: در توزیع نخستین، دولت چیزی به تولیدکننده می‌دهد که در ازای آن از تولیدکننده هزینه‌ای می‌گیرد. سپس در پی درآمد، برای جامعه نیز به حقوقی به عهده‌ی تولید کننده می آید، که این حق شامل خمس و زکات و حق معلوم و أمور دیگری است، که عمده همین سه مورد است. که نیازهای حاکمیتی جامعه و نیز حفره‎های اقتصادی و مشکلات اجتماعی را می بایست با استفاده از همین أموال تأمین نمود.

نماینده‌ی مردم اراک در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عبادت بودن پرداخت خمس و زکات و حقوق معلوم و … در شرع اسلام، خاطر نشان کردند که اگر مردم با چنین سازوکاری مالیات بدهند، دیگر پرداخت برای آن‌ها دشوار نخواهد بود و قصد قربت به همراه خواهد داشت؛ زیرا می‌دانند که خداوند وعده فرموده که در همین دنیا به أموال ایشان رشد دهد (وما آتیتم من زکات تریدون وجه الله فأولئک هم المضعفون) و فرموده است: (وما انفقتم من شیء فهو یخلفه) یعنی خداوند عوض خیر می‌دهد. این فرهنگسازی اسلامی است.

ایشان با اشاره به نظام یکپارچه‌ی خلقت و سنت‌های الهی، دلیل مشکلات مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی را رویگردانی از این نظام، و نتیجه‌ی بازگشت به این نظام الهی را اصلاح امور دانستند. در ادامه با تأکید بر عدم ترس از اجرای حکم الهی در جامعه، مسئولان و برنامه‌ریزان را به اصلاح نظام مالیاتی بر اساس احکام شرع دعوت نموده و بر ضرورت مدیریت صحیح ثروت‌های اقتصادی و اجتماعی تأکید نمودند.

در پایان، با انتقاد از عملکرد چندپاره و ناهماهنگ دستگاه‌های حمایتی، بر ضرورت مدیریت منابع و هزینه‌کردهای این نهادها، تأکید نموده و به برخی اصول حمایتی در این راستا اشاره نمودند.

بستن