آرشیو اخباربین المللجدیدترین اخباردر رسانه هاسیاسیفرهنگی - اجتماعیهمه مطالب سایت

واقعا در آن جا خبری از حقوق بشر و آزادی بیان نیست / رسول اکرم (ص) و قرآن مجید پایه‌های هویت اسلامی و نماد آن هستند

به گزارش روابط عمومی دفتر، حضرت آیت الله اراکی چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۹ در گفتگوی زنده‌ی در برنامه‌ی مصباح شبکه‌ی قرآن سیما شرکت نموده و درباره‌ی اهانت اخیر به قرآن کریم در کشور سوئد و اهانت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مجلات فرانسوی، به بیان نکات و تبیین حقایق پرداختند. در ادامه مشروح گفتگوی زنده خواهد آمد:

مجری: خیلی خوش آمدید. دلمان می‌خواست در مناسبت بهتری در خدمت شما می‌بودیم. اما به هر حال این اقدام اخیر باعث شد که به طور ویژه‌ به این موضوع بپردازیم. اگر موافق هستید گفتگو را از پیام رهبر معظم انقلاب آغاز کنیم. بعد من درباره‌ی علل شکل‌گیری این اتفاقاتی که شاهد هستیم نظر جنابعالی را جویا خواهم شد.

آیت الله اراکی: بسم الله الرحمن الرحیم. پیام مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) چند محور داشت که یکی از مهم‌ترین محورهای این پیام این بود که بهانه‌ی آزادی بیان، بهانه‌ای بیش نیست. و منطقی نیست و این بهانه نمی‌تواند اهانت به مقدسات را توجیه کند. این مطلب دلیل دارد یعنی در رفتار خود اروپایی‌ها و غربی‌ها هم دیده می‌شود. آن‌ها هم برای یک سری مسائل حرمت قائل هستند و هتک آن حرمت‌ها را جایز نمی‌دانند.

حالا از قبیل مثال همین مسئله‌ی هولوکاست را فرض کنید. هولوکاست الان در غرب به عنوان یک تابوی مقدس مطرح شده و نه تنها کسی که منکر بشود بلکه حتی کسی که سؤالی درباره‌ی آن مطرح کند را مجرم تلقی می‌کنند.

ما الان از اروپایی‌ها از همین پاریسی‌ها و فرانسوی‌ها سؤال می‌کنیم: جرم آقای روژه گارودی چه بود که او را گرفتید و محاکمه کردید و ایشان را محکوم کردید و به جریمه‌های سنگین محکوم نمودید و از سخنرانی و حضور در مجامع دانشگاهی منع کردید؟

ما همان روزها یک کنفرانسی در لندن داشتیم چون من آن روزها در لندن از طرف مقام معظم رهبری به نمایندگی از ایشان آن‌جا بودم و مرکز اسلامی را اداره می‌کردم. کنفرانسی داشتیم در دانشگاه لندن با عنوان اندیشه‌های امام (رضوان الله تعالی علیه) و از آقای روژه گارودی دعوت کردیم. ریاست دانشگاه به ما اعلام کرد که اگر ایشان بیاید و سخنرانی کند، ما کل برنامه‌ی شما را لغو می‌کنیم.

یعنی ایشان حضورش در دانشگاه‌ها ممنوع شده بود. خوب این بایکوت به این معنا برای یک چهره‌ی متفکر مثل آقای روژه گارودی که از برترین چهره‌های اندیشمند جهان غرب است ]چه معنایی دارد[؟ قریب به ۵۰ سال این مرد کارهای فکری بسیار مهم و اثرگذار در عرصه‌های مختلف انجام داده بود. خوب ایشان این چنین متفکر اثرگذاری را در کشورتان باید از افتخارات کشورتان باشد این جور با او رفتار می‌کنید. دلیلش چه بود؟

دلیلش این بود که ایشان کتابی نوشته بود به نام افسانه‌های اسرائیلی به عربی (الاساطیر الاسرائیلیه) ایشان در افسانه‌های اسرائیلی مطرح کرده بود که این هولوکاست باید بررسی شود و بسیاری از مطالبی که در مورد آن مطرح شده است همه افسانه‌هایی است که ساخته شده است. بیش از بیان که کاری نکرده بود. سؤالی پرسیده بود.

اگر ما واقعا آزادی بیان را ملاک کار خود می‌دانید چرا این جا آزادی بیان وجود ندارد؟ چرا روژه گارودی این متفکر بزرگ را محاکمه کردید؟ من پیشنهادم این است که جوانان مسلمان و غیرمسلمانان غیور حق‌طلب در سرتاسر جهان باید پویشی به راه بیاندازند و یک تشکیلات و گروهی در سرتاسر دنیا این سؤال را مطرح کنند که: اگر آزادی بیان در فرانسه و سرتاسر جهان محترم است چرا اجازه نمی‌دهید ما درباره‌ی هولوکاست ما سؤال کنیم؟ اجازه بدهید. آزادی بیان است! ما می‌خواهیم سؤال کنیم. می‌خواهیم افرادی تحقیق کنند که هولوکاست حقیقت داشته یا نداشته است؟ اگر هم چیزی بوده چه بوده است.

در ثانی، هولوکاست را چه کسی انجام داده است؟ یعنی مجرم در این ماجرای هولوکاست چه کسی بوده است؟ همین شما مجرم بوده‌اید البته اگر جرمی اتفاق افتاده باشد. مجرمش خودتان هستید. البته اول باید معلوم شود جرمی اتفاق افتاده یا خیر؟ آزادی بیانی که می‌گویید، بیایید خودتان اجرا کنید.

شما ببینید چقدر از رسانه‌های مربوط به مقاومت در فرانسه ممنوع شده و بسته شده است. جوان‌ها در همین فضای مجازی این سؤال‌ها را دنبال کنند. چرا همین رسانه‌ی شبکه‌ی تلویزیونی سحر چرا بسته شد؟ در اروپا و آمریکا چرا ممنوع شد پخش آن؟ چرا الاقصای فلسطینی‌ها بسته شد؟ چرا المنار لبنانی‌ها بسته شد؟ چرا خیلی از این رسانه‌ها بسته شدند؟ شما اگر آزادی بیان را معتقدید چطور این موارد آزادی بیان نیست فقط در اینجا ]اهانت به پیامبر[ آزادی بیان هست؟

این را هم عرض کنم اگر فرصتی هست، باید جوان‌ها و متفکران این پدیده را تحلیل کنند. این هتک حرمت قرآن و رسول اکرم، انگیزه‌هایی پشت سر آن وجود دارد؟ آیا این نوعی اعلام جنگ نیست؟ اگر هست، باید کسانی که آن را احساس می‌کنند به واکنش متناسب با آن دست بزنند. ما نباید در مقابل چنین اعلام جنگی ساکت بنشینیم.

مجری: بسیار خوب، حالا حضرتعالی خوتان تجربه‌ی حضور در کشورهای اروپایی را داشته‌اید و اشاره فرمودید که به عنوان نماینده‌ی رهبر معظم انقلاب و در مجمع جهانی تقریب مذاهب هم حضور داشته‌اید. بالاخره این تجربه‌ی بین المللی شما بسیار به این گفتگوی ما کمک می‌کند.

این نشریه برای بار چندم بود که این کار را انجام می‌داد. و در آمارها هم بیان شده بود که خیلی نشریه‌ی پر مخاطبی نبوده است. و با این مدل کارهای انتحاری و این دست اقدامات عجیب و غریب شاید خواسته برای خودش یک تعداد مخاطبی جلب کند. اما اصولا چرا باید کشوری مثل فرانسه که خود را مدعی می‌داند در زمینه حقوق بشر و اجرای آن و خود را مهد قانونگذاری و قانون می‌داند. جدای از محدودیت‌هایی که خود شما هم اشاره فرمودید مثل مقوله‌ی هولوکاست، حالا چرا اجازه می‌دهد که چنین اتفاقی بیافتد و چهره‌ای که نه تنها برای مسلمانان بلکه برای بسیاری از آزادی خواهان دنیا، رسول اکرم (ص) یک مصداق و الگوست. برخی حتی دین اسلام را ندارند. اما برای مسلمانان که یک میلیارد و اندی هستند چطور می‌شود که چنین اتفاقی می‌افتد آن هم در کشوری که این چنین مدعی است؟

آیت الله اراکی: ببینید اولا، واقعا در آن جا خبری از حقوق بشر و آزادی نیست. این را باید جوان‌های ما درک کنند. روشنفکران ما بدانند. این را من از روی یک تجربه‌ی عینی و میدانی عرض می‌کنم. ببینید من آن جا ۱۰ سال زندگی کردم و ده سال چالش داشتم. یک نمونه از تجربه‌های خودم را از آزادی بیان در انگلیس مطرح کنم که نمونه‌اش را در فرانسه هم داشتیم.

ما یکی از سال‌ها آمدیم و پیام حج مقام معظم رهبری را برای چاپ با تلاش بسیار و اصرار و کلنجار با روزنامه‌ی گاردین مطرح کردیم که البته نمی‌پذیرفتند. اما بالاخره توافق کردیم که ما اصلا در صفحه‌ی آگهی‌های شما، پیام رهبری را منتشر می‌کنیم و پول آگهی هم به شما می‌دهیم. این‌ها چون دیدند پول در کار است، (در انگلیس پول کار را کاملا حل می‌کند!) قبول کردند. پیام آقا را در گاردین به زبان انگلیسی منتشر کردیم. رئیس گاردین را گرفتند و محاکمه و محکوم کردند که دیگر اسمی از مقام معظم رهبری و پیام ایشان در گاردین برده نشود. این یک نمونه‌ی روشن است.

حالا کسانی که می‌خواهند مدارک این کار را دنبال کنند می‌توانند هم این شماره‌ی گاردین را پیدا کنند و هم بازتاب‌هایی را که این نشریه در پی نشر این پیام داشت و هم اقدامات قانونی که علیه مدیر روزنامه در کشور انگلیس انجام شد را دنبال کنند.

مجری: یعنی دولت انگلیس از او شکایت کرد و او را محاکمه کرد؟

آیت الله اراکی: بله. بله. کاملا. او را مجازات کردند و از او تعهد گرفتند. البته از این نمونه‌ها بسیار داریم من این را به عنوان نمونه عرض کردم. در فرانسه مرا دعوت کردند برای یک سخنرانی. حتی پیش از عزیمت به لندن. سال ۷۰ یا ۷۱ بود. ما وارد فرانسه شدیم با ورود رسمی و نهادی که ما را دعوت کرده بود در شهر لیون بود. یک مرکز اسلامی ما را دعوت کرده بود برای سخنرانی. ما دیگر آماده می‌شدیم که از پاریس به لیون حرکت کنیم، اما مدیر مرکز لیون تماس گرفت و گفت که سازمان امنیت اینجا مرا احضار کرده است و گفته است اگر فلان کس بیاید در اینجا و برای شما صحبت کند، شما را دستگیر می‌کنیم و درب مرکز شما را می‌بندیم. این آزادی بیانی است که مدعی آن هستند!

این در حالی است که ما نه حرف سیاسی به آن معنا می‌زدیم و نه علیه منافع کشور فرانسه صحبتی می‌کردیم و نه می‌خواستیم به کسی اهانت کنیم. همین حرف معمولی تبلیغ دینی خودمان بود.

مجری: نفس حضور شما به عنوان اندیشمند اسلامی ایرانی اینقدر برای آن‌ها خطرناک بود.

آیت الله اراکی: در آمریکا هم همین‌طور. یعنی تا کنون بنده ممنوع الورود هستم به آمریکا. در حالی که هیچ کاری نکرده‌ایم. رئیس اسقف‌های آمریکا همان روزهایی که من در لندن بودم از من دعوت کرد. به دلیل حضور در برخی کنفرانس‌های بین المللی با ما آشنا شده بود و گفت می‌خواهم شما را دعوت کنم که برای ما صحبت کنید. من گفتم که در کشور شما و سیاست کشور شما، از آن جا که قبلا من دعوت شده بودم، اجازه نداده بودند من وارد شود.

گفت: نه، من با خود رئیس جمهور ـ که یادم نیست آن وقت کلینتون بود یا غیر او ـ ارتباط دوستانه دارم و ویزای شما را حتما می‌گیرم. و قطعا شما را آنجا دعوت می‌کنم و حضور خواهید یافت.

ما منتظر ماندیم. آخر کار بعد از مدتی معذرت خواهی کرد از ما و گفت: نه، به ما گفته‌اند که ما این‌جا آیت الله نمی‌توانیم دعوت کنیم. آیت الله این‌جا برای ما خیلی خطرناک است.

خوب شمایی که از حضور یک آیت الله در کشورتان می‌ترسید چرا ادعای ابرقدرتی دارید؟ چرا ادعای تسلط بر جهان دارید؟ چرا ادعا می‌کنید که همه کس در سرتاسر جهان باید حرف شما را گوش دهند و زیربار شما بروند؟

حالا داستان‌های زیادی داریم. واقعا این مسأله‌ی آزادی بیان مسأله است. ما در لندن رادیو بهار راه انداختیم. تا فهمیدند که این رادیو از طرف ماست، آن را تعطیل کردند. یعنی دو سه روز بعد. ما آمدیم با یک شرکت انگلیسی هماهنگ کردیم که این رادیو را تو راه بیانداز و ما محتوای آن را به شما می‌دهیم. راه انداختیم. فارسی هم بود برای ایرانیان آنجا. انگلیسی نبود که برای امنیت آن‌ها تهدید باشد. چهار روز بیشتر این رادیو ادامه پیدا نکرد. آن را بستند و آن شرکت را تهدید کردند که اگر بخواهی این رادیو را راه بیاندازی به هر اسم و عنوانی، ما تو را مجازات خواهیم کرد.

می خواهم بگویم این است آزادی بیان. اصلا آزادی بیانی که آن‌ها می‌گویند آزادی بیانی است که در مسیر هدف‌ها و سیاست‌های آن‌ها باشد. این است مقصود آن‌ها از آزادی بیان.

حتی توی دنیا هم وقتی می‌گویند آزادی بیان، آزادی بیان دیگر کشورها هم آن آزادی بیانی است که در مسیر اهداف آن‌ها باشد و الا هر گاه یک بیان یا نوشته یا اقدامی با تفکرات آن‌ها سازگار نباشد نه تنها برخورد می‌کنند بلکه با قساوت و خشونت عجیبی برخورد می‌کنند.

واقعا ما در کشور خودمان نسبت به آن جا خیلی آزادی بیشتر است. یعنی آن قدری که سکولارها و بی‌دین‌ها و کمونیست‌ها و لیبرال‌ها اینقدر در حکومت ما کتاب چاپ می‌کنند و حرف می‌زنند و در دانشگاه‌ها و غیر آن و .. حضور دارند، کجا ما می‌توانیم چنین حرف هایی را آن جا بزنیم؟

مجری: جالب است. خیلی سلیقه ای و گزینشی رفتار می‌کنند. مواردی که به نفع خودشان هست کاملا حقوق بشر و آزادی بیان حاکم است. هر جایی که حتی احساس کنند که خطری متوجه آن‌ها بشود، محکوم می‌کنند و سرکوب و نمونه هایی که شما اشاره فرمودید.

انگیزه‌ی کسانی که چنین کارهایی می‌کنند چیست؟ مثلا کشیدن یک کاریکاتور که بالاخره خیلی ضعیف و غیر هنری بود، نشان دهنده‌ی رذالت و قساوت و حقد و نفرت و کینه‌ای است که آن افراد دارند. اما واقعا چه انگیزه‌ای دارند؟ مثلا در کشوری مثل فرانسه منتشر می‌شود و ما می‌بینیم رئیس جمهور آن حمایت می‌کند؟

آیت الله اراکی: یک محوری در فرمایش حضرت آقا بود که باید رویش کار شود و تبیین شود و آن مسئله‌ی رابطه‌ی بین توهین به رسول اکرم و قرآن کریم و آن چه امروز در منطقه شاهد هستیم وجود دارد. مسئله‌ی عادی‌سازی روابط با رژیم جنایتکار غاصب اسرائیل. اینجا من پرده‌ای از این مطلب را می‌خواهم باز کنم.

ببینید، مقاومت در هر ملتی در برابر دشمن، برخواسته از اقتدار ملی و هویت ملی آن جامعه است. یعنی هر مقدار که این هویت از ستبری و استحکام برخوردار باشد، تجاوز و سیطره‌ی بر آن ملت و جامعه مشکل و دشوار خواهد بود برای دشمنان. دشمن اگر بخواهد یک جامعه‌ای را کاملا تحت سلطه‌ی خودش قرار دهد، اولین کاری که باید انجام دهد، این است که هویت ملی و انسانی آن جامعه را بستاند و خرد کند. جامعه‌ی بی هویت دربش به روی هر تجاوزگری باز خواهد شد. جامعه ای می‌تواند مقاوم باشد که از هویت ستبر و شکست‌ناپذیری برخوردار باشد. چیزی که ما از آن به عنوان عزت تعبیر می‌کنیم. (ولله العزه ولرسوله و للمؤمنین).

در کربلا آن چه شعار حسینی بود و یکی از شعارهای برجسته‌ی سیدالشهداء بود، فریاد (هیهات منا الذله) بود. این شعار، گستره‌ی بسیار وسیعی از معانی را پشت سر خود دارد. یکی از محورهای معانی این شعار این است که ما هویتی داریم که این هویت خرد شدنی نیست. این هویت مستحکم است. اقتدار دارد. شکست نمی‌خورد. شکست‌ناپذیر است. ممکن است شما استخوان‌های سینه‌ی سیدالشهداء را خرد کنید، اما هویت حسینی (ص) خرد نمی‌شود بلکه تقویت هم می‌شود. ممکن است خانواده‌ی سید الشهداء و زن و فرزند او و حرم رسول الله (ص) را به اسارت ببرید، اما آن چه به اسارت برده نمی‌شود، این هویت است. این هویت هیچ وقت در بند نمی‌آید.

امروز جنگ ما با دشمن جنگ مقاومت است. یعنی جنگ عزت. جنگ هویت. آن چه جبهه مقاومت امروز در جهان اسلام ترویج می‌کند و از آن پاسداری می‌کند هوت امت اسلامی و عزت آن است. رسول اکرم (ص) و قرآن مجید پایه‌های این هویت، و نماد این هویت هستند. شکستن حرمت رسول اکرم و قرآن کریم به معنی پاگذاشتن روی هویت اسلام و هویت امت اسلامی و خرد کردن این عنصر مقاومت در جامعه اسلامی است.
اگر این شکسته بشود راه برای اسرائیل باز می‌شود که با همه‌ی این کشورها رابطه برقرار کند. آن چه نمی‌گذارد که این کشورها در و پنجره‌شان را به سوی این تجاوزگر باز کنند این عزت ملی و این اقتدار امت اسلامی و هویت اسلامی آن است. این را باید خرد کنند. اگر خرد شد دیگر هیچ مانعی و هیچ سدی در برابر تجاوزگری دشمن به این ملت و ثروت‌ها و فرهنگ و اقتصاد و سیاست آن وجود نخواهد داشت. همه چیز در اختیار دشمن قرار خواهد گرفت و درب و دروازه برای تاراج او باز خواهد شد.

این رابطه‌ی بین توهین به رسول اکرم و قرآن کریم با این نوع عادی سازی رابطه با این کشورها، این زمینه‌سازی این نوع رابطه است. برای این که آن‌چه از عادی‌سازی ممانعت می‌کند آن هویت اسلامی آن هاست. اگر خرد بشود و هویت ملی نداشته باشند بیگانه می‌تواند هم چیزشان را به تاراج ببرد. و بر آن‌ها سلطه اش را تحکیم کند.

مجری: ممنونم از شما. دقایق کوتاهی فرصت داریم. آمار گرایش به اسلام در کشورهای اروپایی و کل دنیا گویا نسبت به قبل پیشی گرفته است. گرایش به اسلام و مسلمان شدن و اقبال به قرآن و چهره‌ی نورانی رسول اکرم (ص) خیلی پر رنگ‌تر از گذشته شده است و با سرعت بیشتری رخ می‌دهد. آیا این هم می‌تواند یکی از دلایلی باشد که این‌ها این‌گونه سنگ‌اندازی می کنند و حقد و کینه خودشان را نسبت به گسترش اسلام نشان بدهند؟

آیت الله اراکی: ببینید اساسا انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) هویت امت اسلامی را به امت اسلامی باز گرداند یعنی مردم فهمیدند هویت دارند. یعنی مردم فهمیدند که در جامعه‌ی اسلامی، امتی وجود دارد با شاخص‌های معین و مشخص.

همین حالت در مسلمین قاره اروپا و آمریکا به وجود آمد. قبل از انقلاب اسلامی ایران، اصلا مسلمان‌ها ذوب در آن جوامع بودند. کسانی هم که پایبند به برخی اعتقادات دینی خودشان بودند، این‌ها همین پیران و نسل قدیم بودند که در حال انقراض بودند. سیاست‌مداران اروپا و آمریکا دل به همین بسته بودند که نسل قدیم که پایبند به عبادات است از بین می‌رود و نسل نو دیگر دست‌ساز خودمان است و دست‌پرروده خودمان در این جامعه و اصلا در همین فرهنگ ذوب خواهند شد.

با انقلاب اسلامی ایران و بعد هم کارهایی که در اروپا و آمریکا به وسیله‌ی نیروهای مسلمان اثرپذیرفته از انقلاب انجام گرفت، موج عظیمی رخ داد، در درجه‌ی اول از بازگشت نسل‌های نوی جامعه‌ی اسلامی به اسلام، که این‌ها احساس هویت کردند. قبل‌تر از نماز خواندن شرم می‌کردند و جرأت نمی‌کردند. بعدها پس از انقلاب و گسترش روند اسلام‌گرایی، نماز خواندن برای آن‌ها شد یک شعار افتخارآفرین. به هویت اسلامی خودشان افتخار می‌کردند. دانشجویان توی دانشگاه‌ها رفتند مسجد زدند و روزهای ماه رمضان سفره‌های افطار بسیار گسترده برپا شد. تا جایی که توی بعضی از این کشورها مجبور شدند عید فطر را تعطیل رسمی اعلام کنند در خود اروپا. حتی در آمریکا در برخی از ایالت‌ها.

یعنی یک اسلام‌گرایی گسترده که در درجه‌ی اول نسل نوی جامعه‌ی اسلامی آن‌جا بود. که جامعه‌ی اسلامی آن‌جا جمعیتی میلیونی است. در مثل فرانسه ما بیش از ۷ میلیون فرانسه داریم و این مربوط به ۱۰ سال پیش است. این آمار الان خیلی بیشتر شاید شده باشد. در مثل انگلیس ما حداقل حدود ۵ میلیون مسلمان داریم. شاید ۲ میلیون این‌ها شیعه باشند. ما در آمریکا بیش از ۱۲ میلیون مسلمان داریم که کم‌ترین آماری است که عرض می‌کنم. یک جامعه‌ی قدرتمندی هستند. حتی امروزه این جامعه‌ی قدرتمند می‌تواند در همه‌ی سیاستگذاری‌ها و در همه‌ی سیاست‌های کلان این کشورها اثرگذار باشد.

خوب برای این‌ها خطری را تشکیل می‌دهد. چه کنند که با این خطر مقابله کنند؟ باید هویت این جامعه را خرد کنند. باید این جامعه احساس هویت نکند. نماد هویت این جامعه کیست و چیست؟ رسول اکرم (ص) و قرآن کریم است.

این دو نماد را که اساس هویت و اساس شکل‌گیری این هویت اسلامی هستند، اگر حرمت این نماد را بشکنند، این هویت را از این جامعه یا گرفته‌اند یا آن چنان تضعیف کرده‌اند که دیگر آن فاعلیت و توانی را که این جامعه می‌تواند در اثرگذاری داشته باشد، نخواهد داشت.

مجری: ممنونم. یکی از اتفاقاتی را که ما شاهدش هستیم، افکار عمومی این کشورهاست. مثلا در سوئد که این اتفاق (قرآن سوزی) از سوی راست‌گرایان افراطی صورت گرفت، و جسارت به ظاهر قرآن کردند، افکار عمومی بی‌قصد و غرض این‌ها، در رسانه‌ها آمدند و پویشی براه انداختند و با این که قرآن را نمی‌شناختند اما قرآن را بوسیدند و تکریم کرده و دلجویی از مسلمانان کردند. به نوعی انسان به فکر این می‌افتد که (عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد). شاید خیلی‌ها اصلا نام قرآن و پیامبر اکرم (ص) به گوششان نخورده بود اما به بهانه‌ی این اتفاق رفتند واکاوی کردند و قرآن و رسول اکرم را شناختند که این کیست که این افراد این‌گونه با او رفتار می‌کنند؟ بنابراین اثری را که مد نظر آن‌ها بود، عکسش رخ داد و گرایش بیشتر شد.

آیت الله اراکی: بینید، طبیعت حق این است. اولا در قرآن کریم اشاره به این سنت شده است که می‌فرماید: (ولا یحیق المکر السیء إلا بأهله، فهل ینظرون إلا سنة الأولين) در قرآن تأکید شده است که ترفند بد و مکر و حیله و نقشه‌ی منفی ـ بد یعنی ضد حق ـ به طبیعت حال بر علیه نقشه‌ریز باز خواهد گشت. یعنی این دامی است که به زعم آن‌ها برای طرفداران حق پهن می‌کنند، در حالی که این دام به طور فنروار برخواهد گشت و خود آن‌ها را در خود می‌بلعد. (لا یحیق المکر السیء إلا بأهله) مکر بد همان اهل این مکر را نابود خواهد کرد. این طبیعت مکر سیء است.

من تجربه ای دارم. وقتی که در دوران حضور بنده در انگلیس یک بار دیگر توهین به قرآن کریم توسط یک کشیش آمریکایی در آمریکا صورت گرفت که آورد و قرآن را سوزاند. بعد از این حادثه تیراژ فروش قرآن کریم در آمریکا و اروپا به شکل هول‌انگیزی بالا رفت. میلیونی شد. و گرایش به اسلام به طور جهش‌وار در مقطع زمانی بسیار کوتاهی عجیب بالا رفت. زیرا این باعث شد که آنها بپرسند این چه کتابی است که برخی هرچند وقت یک بار آن را می‌سوزانند؟ این چیست؟ ببینیم چه دارد؟

وقتی می‌بینند، تحت تأثیر قرار گرفته و می‌بینند چیزی جز منطق و انسانیت و عدالت و ارزش‌های متعالی و دعوت به خیر و دعوت به نیکوکاری و خیر و خوبی برای بشر عرضه نکرده است. خوب برای چه با آن می‌جنگید؟ معلوم می‌شود شما با اصل بشریت جنگ دارید؟ و این نوعی اعلام جنگ علیه همه‌ی معیارهای مثبت و همه‌ی ارزش‌های اخلاقی برتر انسانی است. یعنی اعلام جنگ علیه انسانیت.

این نکته را عرض کنم. اساسا چیزی که جلوی جرم و جنایت را می‌گیرد چیست؟ حرمت است. یعنی وقتی جان یک انسان حرمت داشته باشد، دیگری از این که این جان را از او بستاند، اعراض و خودداری می‌کند. حرمت اگر شکسته شود این تجاوز صورت می‌گیرد.

آن چیزی که به همه‌ی حرمت‌دارها حرمت می‌دهد، خداست و پیامبران الهی و این کتب مقدسه‌ی الهی. اگر این شکسته شد، هیچ حرمتی در این جامعه محفوظ نخواهد بود. هر حرمتی قابل شکسته شدن است. لذا سیدالشهداء (ص) فرمایشی دارد همان روز عاشورا خطاب به لشکر یزید که می‌فرماید: اگر خون مرا ریختید دیگر هیچ خونی در این جامعه حرمت نخواهد داشت. همین طور هم شد. بعد از سیدالشهداء خون‌ها ریخته شد. مقدس‌ترین خون‌ها بی‌بها شد. این یک قاعده‌ی کلی است و لذا با این کارها، خطری کل جامعه‌ی بشری را تهدید می‌کند.

 

مجری: خیلی ممنونم. تشکر می کنیم از توضیحات شما و شخصا استفاده کردم و به نظر من بینندگانی که ما را همراهی کردند تصدیق می کنند با توجه به این که بسیاری از مطالبی که آیت الله اراکی فرمودند از تجربیات و عینیات و مستنداتی بود که برای خود ایشان اتفاق افتاده بود، به هر حال هر آنچه که رقم می خورد، ما حصل آن به نفع قرآن و اسلام و مسلمین خواهد بود و به فرموده ی قرآن کریم (یریدون لیطفئوا نور الله بأفواههم) که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. خیلی از حضور شما ممنون و سپاسگزارم.

 

لینک مشاهده ی آرشیو برنامه در سایت تلوبیون

بستن