چند رسانه ایگالری فیلم

ویدئوی بیانات آیت الله محسن اراکی در برنامه تلویزیونی رستاخیز با موضوع اربعین


مشروح بیانات آیت الله اراکی در این برنامه:

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: دو ملت ایران و عراق بیشترین هزینه را در راه محمد و آل محمد پرداخته‌اند؛ این دو ملت پرچمدار تمدن محمدی و نماد عشق محمد و آل محمد  هستند و چند قرن است که اینگونه است.


تاریخ: پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷

​آیت‌الله اراکی در برنامه رستاخیز:
ملت ایران و عراق سازنده نهضت جهانی اربعین هستند/ تا بازگشت به خانه رسول (ص) محقق نشود، امام زمان ظهور نمی‌کنند


آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در برنامه تلویزیونی رستاخیز با موضوع اربعین حضور یافت.
در این برنامه آیت‌الله اراکی با بیان اینکه اربعین حسینی پدیده عظیمی است و پدیده‌های دینی تنها با جامعه‌شناختی دینی قابل تفسیر هستند نه جامعه‌شناسی غرب اظهار داشت: بنابراین انقلاب اسلامی و قیام حسینی را نمی‌توان با جامعه‌شناسی غربی تفسیر کرد.
‌ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مساله جاذبه حسینی و تاثیر دگرگون‌ساز امام حسین بسیار قابل تامل است که در این زمینه قضیه حر و زهیر استثنایی نیست بلکه خاصیت حرکت عجیب حسینی است.
وی با اشاره به مفهوم شیعه گری در محبت به امام حسین و عظمت اربعین تصریح کرد: شیعه‌گری دایره واسعه‌ای دارد، محبت به حضرت محمد و آل محمد وحدت ساز است؛ از این رو هرکس خواسته جامعه ما را پراکنده کند این محور را هدف قرار داده است؛ این حرف نیز مبتنی بر تفسیر ذوقی نیست بلکه مبتنی بر روایات است.
آیت‌الله اراکی ادامه داد: ما هزاران جانبازان عراقی داریم که جانبازان جنگ علیه صدام هستند و بیش از چندهزار شهید عراقی در این مسیر داشته‌ایم، بنده نماینده امام در سپاه بدر بودم و از نزدیک با آنها آشنا بودیم؛ رابطه ملت ایران و عراق هویتی است نه احساسی
وی بر همین اساس تاکید کرد: این دو ملت ایران و عراق بیشترین هزینه را در راه محمد و آل محمد پرداخته‌اند؛ این دو ملت پرچمدار تمدن محمدی و نماد عشق محمد و آل محمد ملت هستند و چند قرن است که اینگونه است.
آیت‌الله اراکی با اشاره به مخالفت پهلوی ها با مفاهیم دینی ادامه داد: پدر ما میگفت در دوران رضاشاه جرات نداشتیم مجلس عزاداری داشته باشیم و مدت‌ها عزاداری سیدالشهدا در ایران ممنوع بود و خیلی ها در این راه کشته و شکنجه شدند؛ صدام نیز هشت سال با ما جنگید و ما هشت سال پای پرچم سیدالشهدا هزینه دادیم و این باعث تعمیق این فرهنگ شده است لذا بعد از سقوط صدام یک نهضت جهانی برای سیدالشهدا راه افتاد که سازنده آن ملت ایران و عراق هستند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: ما در مرحله جدیدی از تمدن بشری هستیم و خاصیت برجسته آن زدودن غبار الحاد و کفر ناشی از فرهنگ غربی است؛ امروز بشریت خسته و دلمرده است لذا هرجا پیام اسلام قرآنی را عرضه کرده‌ایم مردم آن را پذیرفته و گمگشته خود را پیدا کرده‌اند.
وی به ذکر روایتی از حضرت علی علیه السلام پرداخت و گفت: حضرت امیر در نهج‌البلاغه فرموده‌اند آنچه مردم را جمع می‌کند رحمت فی مابین است؛ رنجی که محمد و آل محمد متحمل شدند نشان میدهد آنها بیش از همه بر مردم و بشریت محبت داشتند و این عشق است که صبر ایجاد می‌کند.
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه تمدن اروپا و آمریکا خاصیت بشری را از بشر گرفته است، ادامه داد: چگونه مردم آمریکا خود را متجدد حساب می‌کنند درحالی که میبینند بر مردم یمن و فلسطین چه می‌گذرد و پول آنها کجا مصرف می شود؛ مگر در آمریکا بشر و مصلح و حکیم وجود ندارد چرا به پا نمی‌خیزند؟
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به رسوایی عربستان و حامیان آنها در قتل خاشاقچی پرداخت و خاطرنشان کرد: در ماجرای خاشاقچی آنها خودشان خاشاقچی را به کنسولگری عربستان دعوت کردند اما او را کشتند و قطعه قطعه کردند و آمریکا نیز بخاطر پول از آنها حمایت کرد پس بشریت و انسانیت کجا رفته‌است؟
وی یادآور شد: مساله‌ای که داریم این است که انسان چگونه به جایی برسد که رنج دیگران رنج او نیز بشود؛ در راهپیمایی اربعین خیلی‌ها هرچه دارند برای سیدالشهدا می‌دهند و این رفتار آنها نشان می‌دهد او از آسایش عزادار امام حسین لذت می‌برد و این همان چیزی است که اسلام برای بشریت هدیه اورده است.
آیت‌الله اراکی در همین زمینه تاکید کرد: اساسا مبنای جدا شدن جامعه اسلامی دور شدن از رسول خدا و اهل بیت ایشان بوده است؛ نتیجه پراکندگی منشا ذلت در جامعه اسلامی است از این رو طبق قرآن بازگشت به خانه رسول اسلام اتفاق می‌افتد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: کسی که نتواند اهل سنت و جهانیان را تحمل کند، شیعه نیست چون این خصوصیت شیعه گری است و تا این بازگشت به خانه رسول محقق نشود، ظهور امام زمان نیز محقق نمی‌‌شود، پس از این بازگشت جهانیان به امام زمان رو می‌آورند و از این رو یک امت باید پشت امام زمان باشد.
وی با تاکید بر اینکه این بازگشت فقط مختص شیعیان ایران و عراق نیست بلکه قلمرو حکومت امام زمان جهانی است؛ لذا این دار الاسلام باید به خانه رسول بازگردد، تصریح کرد: با این بازگشت رحمت الهی و پیروزی و برقراری عدل جهانی با رهبری امام زمان معنا پیدا می‌کند؛ لذا پیامبر فرمود حسین منی و انا من حسین و این جمله اینجا معنا می‌شود.
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه اگر کسی علی بن ابیطالب و اهل بیت را دوست داشته باشد از دشمنان آنها رویگردان است لذا شیعه گری امری عام و فراگیر است و از این رو می‌توان گفت شیعه گری ۱۰ مرحله و رتبه دارد، متذکر شد: تشیع یک دایره محصور نیست؛ البته معنای تام آن اعتقاد به ۱۲ امام است اما خیلی‌ها در طیفی از تشیع با ما شریک و از خود ما هستند و نمی‌توان از آنها نفرت داشت.

نوشته های مشابه