مسئولیّت‏ های پیشین و حال:

با پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى، مسئولیت روحانیت سنگین‏ تر شد. بر همین اساس، معظم‏ له آمادگى یافت تا هر وظیفه‏ اى که به ایشان محوّل شود، بپذیرد:

  • ریاست دادگاه‏ هاى انقلاب اسلامى آبادان و خرّمشهر به دستور آیت الله شهید قدوسى در سال ۱۳۵۹هجری شمسی اوّلین مسئولیت ایشان بود.
  • در سال ۱۳۶۰هجری شمسی نیز ریاست دادگاه‏ هاى انقلاب اسلامى خوزستان، و در سال ۱۳۶۱هجری شمسی با حفظ سمت، ریاست دادگسترى خوزستان را به عهده گرفت.
  • در سال ۱۳۶۲هجری شمسی به علّت شدّت اشتیاق به ادامهٔ تحصیل و نیز سپرى شدن شرایط بحرانى اوایل جنگ به حوزه علمیّه باز گشت و از مسئولیت هاى یاد شده، استعفا کرد.
  • در سال ۱۳۶۲هجری شمسی شاخهٔ نظامى مجلس اعلاى انقلاب اسلامى عراق را تأسیس نمود که بعدها به “سپاه نهم بدر” معروف شد. و از سال ۱۳۶۶ – ۱۳۷۵هجری شمسی مسئولیت نمایندگى ولىّ فقیه در نیروهاى سپاه بدر را نیز بر عهده داشت.
  • در سال ۱۳۶۵هجری شمسی بنا به درخواست مردم دزفول، به امامت جمعهٔ دزفول و نمایندگى حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) در آن شهرستان منصوب شد و تا آخر جنگ به طور مستمر، در آنجا حضور داشت.
  • پس از استعفا از دادگسترى، مسئولیت هایى نظیر: حاکم شرع هیئت هاى واگذارى زمین خوزستان (۱۳۶۲ – ۱۳۷۳هجری شمسی) و نیز نمایندگى ولىّ فقیه در دانشگاه شهید چمران اهواز (۱۳۶۹ – ۱۳۷۴هجری شمسی) را بر عهده داشت.
  • معظّم‏ له، در مدّت جنگ و به ویژه در هنگام تصدّى امامت جمعهٔ دزفول، در جبهه‏ هاى حق علیه باطل در کنار رزمندگان حضور داشت و موجب تشویق و دلگرمى آنان بود.
  • در سال ۱۳۶۹هجری شمسی از سوى مردم شریف خوزستان به مجلس خبرگان رهبرى راه یافت.
  • در سال ۱۳۷۳هجری شمسی به عنوان نمایندهٔ مقام معظّم رهبرى در اروپا به انگلیس اعزام شد.
  • معظّم‏ له، پس از نزدیک به ۱۰ سال جهاد و فعالیت در کلیهٔ عرصه‏ هاى علمى فرهنگى و اجتماعى در اروپا، در خرداد ماه سال ۱۳۸۳هجری شمسی بار دیگر به حوزهٔ علمیهٔ قم بازگشت کرد تا در این نهاد علمى مقدّس خدمت نماید.
  • معظّم له پس از بازگشت از انگلیس علاوه بر تدریس دروس خارج فقه و اصول و تألیف کتب و مقالات متعدد به تأسیس مرکز جامع علوم اسلامی و مدرسه عالی امیر المؤمنین علیه السلام (جهت تعلیم طلاب خارجی) همت گماشت و مسؤلیت های مختلفی از جمله عضو مطالعات راهبردی و عضو هیئت امنای دانشکده اصول دین و عضو هیئت امنای جامعة المصطفی العالمیة و عضو هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری را عهده دارند.
  • حضرت آیت الله اراکی (دامت برکاته) با حکم حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله) در تیر ماه ۱۳۹۱ هجری شمسی به سمت دبیر کلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در آمدند.

احکام

  • حکم دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
جناب حجة‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج شیخ محسن اراکی دامت توفیقاته
اکنون که جناب حجة‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج شیخ محمدعلی تسخیری پس از یک دهه تلاش تحسین‌برانگیز از سمت دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی استعفا کرده‌اند و با توجه به پیشنهاد شورای عالی مجمع، جنابعالی را که بحمدالله برخوردار از تجارب علمی و عملی فراوان هستید، به دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی منصوب میکنم.
در شرایطی که بیداری اسلامی و تحولات خیره‌کننده‌ی پس از آن، جهان اسلام را در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ قرار داده، وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی محوری اساسی برای تحصیل و حفظ پیروزی‌های این حرکت مبارک است.
از سوی دیگر دشمنان اسلام و امپراطوران کفر و نفاق به رهبری امریکا و اسرائیل می‌خواهند معادله‌ی جهاد و مقاومت را تبدیل به طرح تکفیر و ترور فرزندان اسلام نموده و در یک کلام، جنگ شیعه – سنی را به مثابه‌ دل‌مشغولی ملت‌های مسلمان بر جهان اسلام تحمیل کنند و به خیال خود از این راه بر تمامی مقدرات مادی و معنوی جهان اسلام مسلط شوند.
از مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این برهه‌ی خطیر و حساس انتظار می‌رود با بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند گذشته و نیز خلاقیت و ابتکارات مورد نیاز شرایط کنونی،‌ با همکاری و همدلی نخبگان جهان اسلام به‌ویژه اندیشمندان حوزه و دانشگاه «دیپلماسی وحدت اسلامی» را راهبرد خود قرار داده و پایه‌گذاری تشکیل امت واحد اسلامی را در مقابل اردوگاه استکبار به عنوان چشم‌انداز آینده ترسیم نماید.
از خداوند متعال توفیقات جنابعالی و دیگر همکارانتان را مسئلت دارم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۰ تیر ماه ۱۳۹۱

حکم دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

نمایندگی مقام معظم رهبری در انگلستان

امامت جمعه دزفول

امامت جمعه مرکز اسلامی لندن

عضو هیئت امنای دانشکده اصول دین

اعتبار نامه مجلس خبرگان رهبری

ریاست دادگستری اهواز

نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهید چمران

حاکم شرع دادگاه آبادان زمان جنگ

قضاوت در دادگاه های زمان جنگ خوزستان

نمایندگی حاکم شرع در هیئت واگذاری زمین