دولت، خانه سازی را به خود مردم واگذار کند

دولت، خانه سازی را به خود مردم واگذار کند

آیت الله اراکی با تصریح بر این که یکی از اقدامات اشتباه این بوده که دولت می خواسته برای همه مردم خانه بسازد، از دولت خواست با واگذاری زمین، حمایت از مردم و البته تهیه زیرساخت ها، به ساختن خانه توسط خود مردم کمک کند.

آیت الله اراکی که امروز در دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده که در تالار حوزه هنری انقلاب اسلامی تهران برگزار گردید، سخن می گفت اظهار کرد: تمدن اسلامی چهار پایه اصلی دارد که پایه اول آن، حاکمیت الهی است که در امامت و ولایت امام الهی (ع) جلوه گر می شود.
وی با اشاره به این که ولایت الهی دو نوع رابطه ولایت طولی و عرضی را در جامعه به وجود می آورد و انسجام اجتماعی ایجاد می کند گفت: ولایت طولانی یعنی جامعه در روابط اجتماعی اش بر اساس فرمان خدا عمل می کند که در آیاتی مانند «اتقوا الله و اطیعون» جلوه کرده و بیانگر آن است که فرستاده خدا، تنها مبلغ نیست، بلکه حاکم الهی است.
آیت الله اراکی با یادآوری این نکته که رسول اکرم (ص)، حاکم علی الاطلاق فرمانروایی خداست، به آیه مبارکه «انی جاعل فی الارض خلیفه» توجه داد و گفت: بر اساس متون دینی، این آیه مبارکه به خلافت رسول الله (ص) اشاره دارد، ضمن آن که تعبیر «فی الارض» به جای «علی الارض» نشانه گستردگی این خلافت فراتر از مکان زمین است.
وی با بیان این که خداوند از همه انبیا پیمان گرفته که پیروان رسول الله (ص) باشند خاطر نشان کرد: بر اساس حدیث معراج، همه انبیا به آن حضرت اقتدا کرده اند.
ایشان افزود: باید توجه داشت که حاکمیت رسول الله (ص) در حاکمیت ائمه معصومین (ع) و تا حضرت بقیت الله الاعظم (عج) و عصر غیبت کبری تداوم پیدا کرده است.
وی با اشاره به این که غیبت کبری، به معنای غیبت امام (ع) است و نه غیبت امامت گفت: اساس تمدن اسلامی این است که بر اساس آیات متعدد از جمله «الا له الخلق و الامر» هیچ کس حق فرمان دادن جز خدا ندارد؛ البته انسان هایی که تحت این امر قرار می گیرند نسبت به هم وحدت نوعی پیدا می کنند که همان ولایت عرضی و از بنیادی ترین مفاهیم جامعه شناسی اسلامی است.
آیت الله اراکی سپس به دوگانه اساسی قرآنی «و ان احکم بینهم بالحق و لا تتبع اهواءهم» توجه داد و گفت: این تعبیر مکرر در قرآن تکرار شده و بیانگر آن است که بین تبعیت از حق و تبعیت از هوای نفس تضاد کامل برقرار است.
وی همچنین آیه مبارکه «قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی …» را آیه ای دیگر در بیان هویت الهی عنوان کرد و گفت: تعابیری مانند «انا عبد من عبید محمد»، «شیعتنا منا» یا «سلمان منا اهل البیت» همه و همه در همین راستاست.
آیت الله اراکی با تصریح بر این که باید توجه داشت که این مطالب، نصیحت و توصیه نیست بلکه همه اش مبنای عقلی دارد و قابل استدلال است گفت: هویت رسول الله(ص)، هویت ذکر است و جامعه ای که به دست او پرورش پیدا می کند، جامعه یاد و ذکر است و همین ذکر و یاد، اساس سبک زندگی اسلامی و الهی است.
وی ادامه داد: پس از تشکیل جامعه الهی، باید به سراغ شهر الهی رفت که شهر اسلامی هم باید شهر یاد، شهر خدمت، شهر تلاش و شهر خضوع باشد و همه آن چه در این شهر شکل می گیرد، باید بر اساس یاد خدا باشد که به همین دلیل، مسجد جامع باید مرکز شهر اسلامی باشد.
ایشان افزود: مسجد جامع باید به اندازه ای گنجایش داشته باشد که همه مردم شهر بتوانند در نماز جمعه شرکت کنند؛ چرا که جمعه و جماعات به قوام شهر اسلامی کمک می کند.
وی با بیان این که هر محله هم باید به مرکزیت یک مسجد ساخته شود گفت: نباید فراموش کرد که نماز، تمرین اطاعت الهی در زندگی فردی و اجتماعی است.
آیت الله اراکی با یادآوری این نکته که این مباحث در کتاب فقه عمران شهری بحث شده است؛ خواستار توجه بیشتر متفکران، اندیشمندان و مسئولان امر به این مباحث شد.
وی همچنین از دولت خواست خانه سازی را به مردم واگذار کند و در ادامه اضافه کرد: از اشتباه ترین کارها این است که دولت می خواهد برای همه مسکن بسازد.
آیت الله اراکی در جمع بندی صحبت های خود به آیات ۱۲۴ به بعد سوره مبارکه بقره و موضوع تاسیس قانون و قاعده امامت در طول تاریخ بشر توجه داد و خاطر نشان کرد: در عباداتی مانند نماز جمعه، نماز جماعت و حج، ولایت های طولی و عرضی اشاره شده، تحکیم و تقویت می شود.
وی در پایان بزرگ ترین آسیب زندگی بشر را جدایی از یاد و ذکر خدا عنوان و ابراز امیدواری کرد همگان با دقت در این مسائل به ساخت محله، شهر، جامعه و تمدن اسلامی کمک کنند.
پایان پیام/

دروس