آیت الله اراکی، حضرت بقیت الله الاعظم (عج) را هسته قیام و اقامه عدل فراگیر جهانی دانست و خاطر نشان کرد: این ذخیره الهی به عنوان فرصت عدل باقی خواهد ماند تا خرده صالح ها بر گرد او جمع شوند و حکومت عدل فراگیر تشکیل شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر آیت الله اراکی، ایشان که امروز در همایش دکترین مهدویت در مسجد مقدس جمکران و با موضوع «سنت بقیت اللهی در جامعه بشر» سخن می گفت با اشاره به آیه مبارکه «بقیت الله خیر لکم ان کنتم مومنین» اظهار کرد: همه واژگانی که در عرف مدرسه اهل بیت مانند واژگان حجت الله، صاحب الامر، صاحب الزمان و بویژه تعبیر «بقیت الله»، به مقتدای جامعه دینی اشاره دارد، دارای پشتوانه قرآنی و علمی است و در بستر قوانین و سنتهای اجتماعی حتمی الهی، قطعا محقق خواهد شد.
وی افزود: یکی از این سنتهای حتمی الهی، برقراری جامعه عدل فراگیر مکانی و زمانی به عنوان فلسفه آفرینش است؛ چراکه بر اساس معارف وحیانی، محال است خداوند این جهان را برای حاکمیت ظلم و جور آفریده باشد.
ایشان اضافه کرد: البته باید توجه داشت که پایتخت این حکمرانی عدل، زمین است؛ اما قلمرو این حاکمیت قطعا فراتر از کره زمین خواهد بود.
آیت الله اراکی سنت دوم حتمی الهی در این موضوع را این چنین توضیح داد: بر اساس یکی از سنن حتمی الهی، جامعه عدل فراگیر باید به دست خود بشر و با اراده و انتخاب خود بشریت ایجاد شود و نه با جبر و زور.
وی با اشاره به این که فرشتگان به عنوان مظهر عقل، خدا را عاقلانه می پرستیدند و انسان آمد تا پرستش عاشقانه معنادار شود ادامه داد: امتیاز انسان نسبت به فرشتگان، امتیاز «یحبهم و یحبونه» است؛ البته بر اساس عرفان اهل بیت (ع)، تمام جهان آفرینش بر اساس عشق الهی بنا شده است و انسان آمد تا به مرتبه ای برسد که خدا به او عشق بورزد و به بیان دیگر خدا با خلقت انسان خواست تا در آینه، خودش را ببیند.
ایشان همچنین به آیه مبارکه «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت» و روایت «المومنون بیوت» توجه داد و گفت: باید دانست که در معارف الهی، همه بیوت جهان، فرع بیت مرکزی و محبوب یعنی بیت محمد و آل محمد (ع) است.
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین جنایت های فرهنگ غربی، متلاشی کردن مفهوم بیت در اجتماع است که بر همین اساس، ارزش های انسانی گم شده و یا به محاق رفته است.
آیت الله اراکی سپس تصریح کرد: بر اساس روایات، در هر زمانی امام الهی باید با مامومش وجود داشته باشد و از این رو می توان به سومین سنت الهی در موضوع «بقیت الله» اشاره کرد و آن، این است که با همه تحولات و استبدال ها در جامعه بشر، یک هسته و بذر به عنوان فرصت عدل باقی می ماند که هرگز نابود نخواهد شد.
وی تاکید کرد: بنابراین «بقیت الله» با همه تغییرات جهانی، همیشه باقی است تا این فرصت عدل به امر خدا، تبدیل به قیام و اقامه عدل شود.
ایشان افزود: البته بر اساس آیات و روایات و در بین امام و مامومان، دو میثاق یعنی میثاق اطاعت و میثاق نصرت جاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
پایان پیام/