صدا و سیمای ما باید به معنای حقیقی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی باشد

صدا و سیمای ما باید به معنای حقیقی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی باشد

 

آیت الله اراکی با انتقاد از صدا و سیما و طرح این پرسش که این سازمان چقدر در تبیین مسائل حکومتی با حوزه های علمیه همکاری کرده است تصریح کرد: صدا و سیمای ما صدا و سیمای در تراز جمهوری اسلامی نیست.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر آیت الله اراکی، ایشان که امروز در همایش مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان رهبری سخن می گفت اظهار کرد: باید دانست که بزرگ ترین پدیده در روزگار ما، شکل گیری حکومت اسلامی یعنی حاکمیت فرمان خدا در جهت نظم جامعه و به بیان دیگر تشکیل یک جامعه مبتنی بر ولایت و فرمان خداست.

وی سپس به حدیث قدسی «قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً» توجه داد و گفت: در متون دینی، دو نوع نعمت مطرح است که یکی از آن ها، نعمت عامه است.

آیت الله اراکی در ادامه به نعمت تامه الهی پرداخت و افزود: نعمت تامه، همان نعمت ولایت یا حاکمیت الهی است که اگر بشر از آن بهره نگیرد؛ سایر نعمت ها هم ناتمام می ماند.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم امام زمان (عج) در دوران غیبت نیز حاکمیت دارد؛ یعنی اگرچه امام (ع) در ظاهر غائب است ولی امامتش غیبت پذیر نیست و خداوند از حکومت استعفا نداده است؛ از این رو لازم است تا در زمان غیبت، نائبی با همان اختیارات حکومتی در بین مردم حضور داشته باشد.

ایشان معنای حاکمیت را امر و فرمان الزام آور خواند و ادامه داد: به هر حال هر جامعه باید فرمانروایی داشته باشد که حرف آخر را بزند.

وی با بیان این که امروزه به فقه در بستر حکومت اسلامی نیاز داریم یادآور شد: بر این اساس، حاکمیت ولی فقیه به معنای حاکمیت امام زمان (عج) است.

آیت الله اراکی با بیان این که حاکمیت بدون اذن خدا مقبول نیست گفت: آیاتی مانند «له الملک»، «بیده الخلق و الامر» و آیه مبارکه «ایاک نعبد و ایاک‌ نستعین» تصریح دارد که حاکمیت از آن خداست.

وی سپس به آیه مبارکه «و کذلک یجتبیک ربک و یعلمک من تاویل احادیث …» پرداخت و افزود: بر اساس روایات، تعبیر خواب حضرت یوسف (ع) این بود که حاکمیت به دست او می رسد.

ایشان اتمام نعمت ها را بر اساس متون دینی در قرار گرفتن حاکمیت بشر در دست و فرمان الهی دانست و اضافه کرد: توجه به آیات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر بیانگر آن است که این واجب الهی تنها به زبان نیست، بلک اقامه به معروف و برچیدن بساط منکر از جامعه مطرح است.

وی با تاکید بر این که حوزه های علمیه باید این مفهوم مهم از حاکمیت را تبیین و تبلیغ کنند به انتقاد از صدا و سیما پرداخت و گفت: صدا و سیمایی که باید شخصیت هایی مانند مرحوم علامه شهید مطهری را در خود ببیند، به وضعیتی افتاده که گاهی حتی برخی خرافه پرستی ها در برنامه هایش دیده و شنیده می شود.

وی با طرح این پرسش که صدا و سیما چقدر در تبیین مسائل حکومتی با حوزه های علمیه همکاری کرده است گفت: صدا و سیمای ما باید به معنای حقیقی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی باشد که نیست.

آیت الله اراکی ادامه داد: باید پرسید چرا بعد از گذشت حدود ۴۵ سال از انقلاب اسلامی، هنوز مردم ما نکات نخستین مربوط به مفاهیم حکومت اسلامی را نمی دانند؛ در حالی که حوزه های علمیه به هیچ وجه در این زمینه کوتاهی نکرده اند.

وی افزود: در این باره باید نهادهایی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه ها و همچنین رسانه ها بویژه صدا و سیما پاسخگو باشند.

پایان پیام/