پول اعتباری در اقتصاد اسلامی نامشروع است/ تحقق بازار معقول بدون استفاده از پول حقیقی بی معناست

پول اعتباری در اقتصاد اسلامی نامشروع است/ تحقق بازار معقول بدون استفاده از پول حقیقی بی معناست

 

آیت الله اراکی با تصریح بر این که پول اعتباری در اقتصاد اسلامی نامشروع است تاکید کرد: اگر می خواهیم بازار معقول داشته باشیم باید از پول حقیقی یعنی همان طلا و نقره به جای پول اعتباری استفاده کرد.

آیت الله اراکی امروز در «همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران» که با موضوع «نسبت پول و تورم در اقتصاد اسلامی» در دانشگاه قم برگزار شد سخن می گفت اظهار کرد: پول واسطه مبادلات در کالاها یا خدمات است که در حلقه های به هم پیوسته نظام اقتصادی تعریف می شود.

وی درباره کارکردهای پول نیز گفت: یکی از این کارکردها، معیار ارزش بودن و کارکرد دیگر در تسهیل مبادله یا ارائه خدمات است.

ایشان با اشاره به برخی ویژگی های پول مانند دارا بودن ارزش حقیقی، قابلیت نگهداری، قابلیت نقل و انتقال و دارای نوسان محدود در ارزش خاطر نشان کرد: همه این ویژگی ها در طلا و نقره وجود دارد.

آیت الله اراکی همچنین تصریح کرد: اگر بخواهیم بازار معقول داشته باشیم باید طلا و نقره واسطه مبادله باشد؛ به بیان دیگر تردیدی نیست که پول اعتباری در اقتصاد اسلامی نامشروع است.

وی افزود: بزرگترین سرقت تاریخ بشر این است که با پول بدون پشتوانه حقیقی مانند دلار و البته با پشتوانه سیاسی یا پشتوانه زور و قدرت، کالا و خدمات می خرند که قطعا مصداق «اکل مال به باطل» است؛ چرا که ارزش این پول به موضع سیاسی یا قدرت است و ارزش اقتصادی ندارد.

ایشان در ادامه به آیه ۳۹ سوره روم توجه داد و گفت: افزایش پول در ربا و معاملات ربوی، نوعی سرقت پنهان است.

وی یکی از بدترین جنایات این روزگار را ضرب سکه طلا و رواج آن در بازار و انبار شدنش در خانه ها دانست و اضافه کرد: همین طلاها و نقره ها می تواند نقش مهمی در مبادلات بازار ایفا کند.

آیت الله اراکی همچنین به روایتی از امام باقر اشاره کرد و گفت: از حضرت در این روایت درباره ماهیت طلا و نقره پرسیدند و حضرت طلا و نقره را ملاک ارزش بخشی و ملاک قوام اقتصادی جامعه معرفی فرمودند.

وی با بیان این که بر این مبنا، خلق پول در نظام اقتصادی ممنوع است و پول باید ضمیمه کار یا چیزی که ارزش حقیقی دارد باشد عنوان کرد: نظام سرمایه داری، بانک را تاجر پول می داند و با دادن پول کم به مردم، پول بیشتر از آنان باز پس می گیرد که بسیاری از مشکلات را در همه کشورها به وجود آورده است.

ایشان در ادامه تورم یا گرانی وهمی یا کاهش قدرت خرید را نتیجه قطعی و حتمی رواج پول اعتباری خواند و گفت: افزایش تولید سبب کاهش گرانی می شود؛ اما لزوما سبب کاهش تورم نمی شود.

وی اضافه کرد: افزایش نقدینگی علت تورم نیست؛ بلکه افزایش پول بدون ارزش حقیقی سبب تورم می شود.

آیت الله اراکی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: سال هاست جوامع مختلف با برخی اصول اقتصادی اداره شده و می شود و امروز همه ما مشکلات موجود را می بینیم؛ بنابراین کارشناسان امروزی نگویند اصول اقتصاد اسلامی علمی و تخصصی نیست؛ چراکه این اصول حتما دارای منطق و استدلال است که البته امیدواریم این حرف ها شنیده شود و زمینه برای بحث و گفتگوی علمی درباره آن ها توسط مسئولان ایجاد شود.

پایان پیام/