این کتاب دربردارنده چهار فصل میباشد.حضرت استاد (مدظله) ابتدا به تعریف «معدن» از دیدگاه لغویین،سپس به تعریف آن از دیدگاه فقها پرداختهاند و در ادامه به تبیین مالکیت معادن اصلی و معادن عرضی و همچنین ادله داله بر مالکیت معادن را مورد بررسی قرار دادهاند.معظمله از«حیازة»،«احیاء»،«اقطاع»و«النُّحْل»به عنوان اسباب مالکیت اولیه نام برده وبه تشریح آنها پرداخته اند.
در مکتب پدر
نگاهی به رفتار وشیوۀ زندگانی بزرگان بهترین آموزش اخلاق وسازندهترین درس خودسازی است.تأثیری که شرح زندگانی انسانهای وارسته،دردل حقطلبان وجویندگان فضیلت وتقوا دارد،چشمگیر وغالباً ازسایر انواع مواعظ دلانگیزتر،آموزندهتر وسازندهتر است.شاهد براین مدعا شیوه هایی است که درکتاب عظیم الهی قرآن کریم،این گوهریکتای فضیلتپروری وانسانسازی به کار رفته است.
اصول فقه نظام
اصول فقه نظام، دانش جدیدی فراتر از اصول فقه متعارف نیست؛بلکه بخشی از همان اصول فقه متعارف است وتعریف اصول فقه متعارف برمسائل آن،همچون سایر مسائل اصول فقه متعارف،منطبق وصادق است.تفاوتی که مسائل اصول فقه نظام با مسائل اصول فقه متعارف دارد،در نوع مسائلی است که در اصول فقه نظام مطرح است که تابعی از نوع مسألۀ فقهی است که در فقه نظام مورد بحث وبررسی قرار میگیرد.
داستان انسان نخستین
داستان انسان نخستین بیان داستانگونۀ چرایی آفرینش انسان است. بیان شیدایی و دلدادگی آفریدگار به اشرف مخلوقات خویش که خدای عالمیان گوهری در درون انسان میدید که احدی را از آن اطلاعی نبود.
ناگهان خبری در همه جا پیچید؛ سراسر جهان را درنوردید؛ آرامش یکنواخت جهان را بر هم زد؛ خبر این بود: «آفریدگار جهان و فرمانروای مطلق هستی با آفریدگان خود سخن میگوید.»