«اهل‌ البیت»، هسته مرکزی شکل گیری جامعه الهی است

«اهل‌ البیت»، هسته مرکزی شکل گیری جامعه الهی است

 

آیت الله اراکی با تصریح بر این که «اهل البیت»، هسته شکل گیری جامعه الهی است تأکید کرد: حلقه پیوند اهل البیت (ع)، وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر آیت الله اراکی، ایشان که امروز در جمع فرماندهان و سربازان سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) قم سخن می گفت با تبریک ایام پربرکت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز میلاد حضرت امام (ره) اظهار کرد: تعبیر «بیت» یکی از تعابیر مهم و کلیدی در ساختار نظام فکری اسلام است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ایشان افزود: بر اساس متون اسلامی، از حضرت رسول الله (ص) و حضرت امیرالمؤمنین (ع) به عنوان پدران امت نام برده شده است و البته باید دانست که حلقه پیوند اهل البیت (ع)، وجود مبارک حضرت صدیقه طاهره (س) است.

وی با بیان این که اهل البیت (ع)، مرکز شکل گیری جامعه الهی اند ادامه داد: هدف اصلی انبیاء الهی، ساختن فرد یا افراد نبود؛ بلکه این بود که با این مقدمه یعنی خودسازی افراد، جامعه عباد الله الصالحین برپا شود.

آیت الله اراکی اضافه کرد: نگاه اسلام این است که در نتیجه زوجیت در خانواده، یک شخصیت واحد و یا یک شخصیت واحد انسانی البته مرکب از دو بخش شکل می گیرد که این امر از امتیازات خانواده اسلامی است

ایشان با یادآوری آیه مبارکه «انّما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» خاطر نشان کرد: این «اهل البیت»، هسته مرکزی شکل گیری جامعه الهی است.

وی با بیان این که اهل البیت (ع) دارای سه ویژگی مهم است گفت: اگر این سه ویژگی در جامعه اسلامی باشد، آن را به جامعه قدرتمند عدل و جامعه علم و آسایش و امنیت تبدیل می کند.

آیت الله اراکی ویژگی نخست «اهل البیت» را، طهارت خواند و افزود: این بیت از هرگونه رجس و پلیدی مبرّاست؛ بنابراین جامعه اسلامی هم باید جامعه پاک باشد؛ البته به شرط آن که متصل به این بیت مبارک باشد.

وی با اشاره به این که تبیین نحوه ارتباط جامعه با این بیت مبارک در سوره هل اتی آمده است اضافه کرد: آیاتی مانند آیه مبارکه «ان الابرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا» در این سوره بیان می فرماید که ابرار از چشمه ای که در خانه فاطمه (س) و علی (ع) می جوشد، می نوشند و به سعادت می رسند.

ایشان با تصریح بر این که این نکات، حقایقی از علم الهی است و نباید چنین تصور شود که این ها مجاز است افزود: بنابراین با بیان این نکات به این مهم می رسیم که ما هم اگر می خواهیم به این بیت پاک بپیوندیم، باید آن چه را اهل البیت دوست دارند انجام دهیم و از آن چه آنان بیزارند، دوری کنیم.

آیت الله اراکی در ادامه به روایت «رسول الله هو الذکر و نحن اهل الذکر» توجه داد و اضافه کرد: ویژگی دوم اهل البیت، ذکر است.

وی در توضیح این ویژگی افزود: اصولا دو نوع هویت اجتماعی وجود دارد که یکی، هویت یاد و ذکر در جامعه الهی و دیگری هویت غفلت در جامعه غیرالهی است؛ به بیان دیگر باید گفت تمدن غربی، تمدن غفلت و در برابر آن، تمدن اسلامی یعنی تمدن هوشیاری وجود دارد.

ایشان همچنین خاطر نشان کرد: نباید از یاد ببریم که طراحی جامعه اسلامی از همین واژگان حاصل می شود و از این رو نباید این نکات را بی اهمیت تلقی کنیم.

وی با اشاره به این که در جامعه با نگاه غفلت، همه چیز بر مبنای نگاه و رفتار حیوانی شکل می گیرد ادامه داد: این که ما در حرم مقدس معصومین (ع)، حال دیگری پیدا می کنیم به دلیل همین نکته است که خانه معصومین (ع) در کنار خانه خدا و کعبه، خانه ذکر است و درست در نقطه مقابل خانه غفلت قرار دارد.

آیت الله اراکی با بازخوانی آیه مبارکه «الله نور السماوات و الارض …» و در ادامه آن آیه مبارکه «فی بیوت اذن الله ان ترفع و …» ادامه داد: ویژگی سوم اهل البیت، نور است و بر همین اساس، جامعه ای هم که به این خانه و خانواده می پیوندد، خانه نورانی خواهد بود.

وی در تشریح این نکته، به روایتی از ابوبکر به نقل از رسول الله (ص) توجه داد و گفت: سنّی و شیعه نقل کرده اند که ابوبکر درباره آیه «فی بیوت اذن الله …» از پیامبر پرسید که «ایّ بیوت هذه» و پاسخ شنید که «هی بیوت الانبیاء و الاوصیاء». البته راویان نقل می کنند که ابوبکر در ادامه از پیامبر پرسید که «و بیت علی و فاطمه مِنها» و پاسخ شنید که «نعم و مِن اَفاضِلِها»؛ یعنی بیت فاطمه و علی از برترین این خانه هاست.

ایشان با تأکید بر این که اگر خانه و یا خانواده ای به این سه ویژگی یعنی طهارت، ذکر و نور بپیوندد، عملا به اهل البیت متصل شده است تصریح کرد: پیوند حقیقی با اهل البیت، بسیار مهم و جامعه ساز است.

پایان پیام/