زنان مسلمان باید فعالیت اجتماعی داشته باشند/ گفتمان سازی حجاب به آن است که دختران و بانوان از پوشیدن حجاب احساس لذت و خوشی کنند

زنان مسلمان باید فعالیت اجتماعی داشته باشند/ گفتمان سازی حجاب به آن است که دختران و بانوان از پوشیدن حجاب احساس لذت و خوشی کنند

آیت الله اراکی با تصریح بر این که گرفتن هویت زنانگی از زنان و تبدیل کردن آنان به مرد، توهین به شخصیت زنان است تاکید کرد: اگر می خواهیم به گفتمان سازی و فرهنگ سازی حجاب بپردازیم، باید کاری کنیم که دختران و بانوان ما از پوشیدن حجاب احساس لذت و خوشی کنند.

آیت الله اراکی که امروز در همایش ملی گفتمان سازی حجاب در دانشگاه حضرت معصومه (س) قم سخن می گفت با تبریک ایام سالروز میلاد منجی عالم بشریت، حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) اظهار کرد: هر جامعه بوسیله فرمانی که از حاکمیت، اعم از حاکمیت الهی و غیرالهی دریافت می کند؛ هویت و شخصیت اجتماعی خاص خود را به دست می آورد.

وی افزود: رفتارهای اختیاری ما، چیستی و کیستی و همچنین شخصیت ما را می سازد همچنان که خداوند در آیاتی از قرآن کریم از جمله آیه مبارکه «قال انه لیس من اهلک انه عمل غیر صالح …»؛ انسان را مساوی با اعمالش معرفی می فرماید.

ایشان ادامه داد: بنابراین نسبت فرزندی در نزد خدا و منطق قرآن، لزوما به معنای عضو خانواده بودن نیست؛ بلکه عمل متناسب است که نسبت حقیقی خانوادگی می سازد.

آیت الله اراکی همچنین به آیات مبارکه «و کل انسان الزمناه طائره فی عنقه و نخرج له یوم القیامه کتابا یلقاه منشورا/ اقرأ کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا» توجه داد و گفت: استاد شهید آیت الله مطهری در ذیل این آیات می فرمود «طائره» در این جا به معنای «عمله» است که مجموعه این اعمال، کتاب هر فرد را تشکیل می دهد که همین کتاب هم به هر انسان نشان داده می شود و البته باید به این مضمون هم دقت داشت که این نکته هم در روانشناسی اسلامی و هم در جامعه شناسی اسلامی مهم است.

وی با تصریح بر این که أن چه جامعه را به هم پیوند می دهد و یک مجموعه واحد از انسان های پراکنده می سازد، قانون است افزود: همین قوانین و مقررات است که هویت سازی می کند.

آیت الله اراکی در ادامه خاطر نشان کرد: در قرآن کریم درباره خاستگاه قانون و الزام، دوگانه «خدا و حق» و «هوای نفس» مطرح می شود که در این باره می توان به آیات مبارکه 43 و 44 سوره فرقان توجه داد.

وی با اشاره به بخشی از فرمایشات امام امیرالمؤمنین (ع) در خطبه 192 نهج البلاغه اضافه کرد: حضرت در بخشی از این خطبه، تعبیر «… و لا تطیعوا الادعیاء الذین شربتم بصفوکم کدرهم، و خلطتم بصحتکم مرضهم و ادخلتم فی حقکم باطلهم و هم اساس الفسوق و احلاس العقوق؛ اتخذهم ابلیس مطایا ضلال و جندا بهم یصول علی الناس و تراجمة ینطق علی السنتهم …» را درباره فرمانروایان شهوتران به کار می برند؛ همان ها که به بند و زنجیر کشیدن عقول مشغولند تا بشر امکان امکان تفکر و گزینش صحیح را از دست بدهد و جوامع ذاتا سالم، به سمت و سوی بیماری سوق پیدا کنند.

وی با بیان این که این حاکمان هوسران از ابزار رسانه برای رسیدن به مقاصد پلید خود بهره می گیرند گفت: اینان بشر را از اساس عنصر فاسد می پندارند؛ در حالی که خدا می فرماید این چنین نیست و بشر می تواند با عقل و قدرت گزینش، خوبی را از بدی تشخیص دهد.

ایشان افزود: مرحوم استاد شهید آیت الله مطهری می فرمود وقتی انسان با هوای نفس خود مخالفت می کند؛ به لذتی فراتر از لذت های جسمانی دست می یابد که بر این اساس باید گفت حاکمان جوامع اروپایی تلاش کرده اند تا این لذت پنهان را از انسان ها بگیرند.

وی اضافه کرد: دین مبین اسلام همگان را به این گونه از لذت های پنهان دعوت می کند تا انسان ها احساس ارزشمندی و پاکدامنی داشته باشند.

آیت الله اراکی یکی از جنایت های تمدن غربی را بر جامعه بشر، تحریف مفاهیم خواند و عنوان کرد: آن ها مثلا خانه را برای زن قفس یا زندان و حجاب را بند معرفی می کنند؛ همچنین است که خدمت زن به شوهر و فرزند را کُلفَتی می خوانند ولی اگر زن به دیگران خدمت کند؛ آن را کلفتی نمی دانند!

وی ادامه داد: مثال دیگر درباره ارزش متعالی فرزنددار شدن است که تمدن غربی از أن به جوجه کشی تعبیر می کند.

آیت الله اراکی با یادآوری این نکته که اگر محیط خانه، محیط محبت و عشق شود، نه تنها مرد بلکه هم مرد و هم زن خوشبخت می شوند گفت: زنان ما می توانند و بلکه باید فعالیت اجتماعی داشته باشند.

ایشان ادامه داد: گرفتن هویت زنانگی از زنان و تبدیل کردن آنان به مرد؛ توهین به شخصیت زنان است.

ایشان با اشاره به این که تمدن غربی است که زنانگی را برای زنان نمی پسندد گفت: گفتمان سازی واقعی أن است که زن را در جایگاه واقعی خود قرار دهیم.

آیت الله اراکی با تاکید بر این که حجاب مصونیت بخش و برخاسته از یک نگاه درست به جامعه بشر است خاطر نشان کرد: حجاب هم برای مردان و هم برای زنان است.

وی با بیان این که برای حفظ هویت جامعه، باید فرهنگ سازی یا گفتمان سازی کرد گفت: اگر می خواهیم به گفتمان سازی حجاب بپردازیم، باید کاری کنیم که دختران و بانوان ما از پوشیدن حجاب احساس لذت و خوشی کنند.

ایشان ادامه داد: البته گفتمان سازی چند مرحله دارد که مرحله نخست آن، ایجاد مقبولیت عمومی و تبدیل کردن به هنجار و مرحله دوم ایجاد مطلوبیت در حد ترجیح است.

آیت الله اراکی مرحله سوم فرهنگ سازی یا گفتمان سازی را در تبدیل هنجار و رفتار خوب به رفتار الزامی دانست و خاطر نشان کرد: مرحله چهارم گفتمان سازی، کنش و واکنش آفرینی است که البته هر یک از این مراحل فرهنگ سازی یا گفتمان سازی نیاز به تشریح و تفسیر دارد.

پایان پیام/