منابع دینی سرشار از دانش انسانی است/ درب دانشگاه ها به روی علوم تولیدی حوزه های علمیه باز شود

منابع دینی سرشار از دانش انسانی است/ درب دانشگاه ها به روی علوم تولیدی حوزه های علمیه باز شود

 

آیت الله اراکی با تصریح بر این که منابع دینی دارای یک گنجینه بی پایان دانش انسانی است تاکید کرد: امروز حوزه های علمی ایران برترین حوزه های علمی جهان هستند.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر آیت الله اراکی، ایشان که در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه اراک سخن می گفت با تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم به تعریف از انسان در علوم انسانی اسلامی توجه داد و اظهار کرد: آغاز همه علوم انسانی اعم از اسلامی و غیراسلامی در همین نکته است که آیا انسان مسئول هست یا خیر.

وی مسئولیت انسان را به عنوان ویژگی خاص او برشمرد و گفت: چند پایه مسئولیت انسان در منابع اسلامی بازگو شده که

نخستین مورد به عقل می پردازد و بیان می دارد که چون به انسان عقل داده شده، پس او مسئول است.

آیت الله اراکی در ادامه عقل را خاستگاه مسئولیت دانست و خاطر نشان کرد: مهم ترین وظیفه عقل این است که بداند چه چیز از دیده ها و شنیده ها بر اساس ترازوی اندیشه، خوب و چه چیز از آن ها بد است.

ایشان در تفسیر آیه مبارکه «و لله الحجه البالغه» یادآور شد: بدون تردید انسان در برابر پروردگار متعال مسئول است؛ عذری ندارد و باید پاسخگو باشد.

وی سپس به آیه مبارکه «یوم یجمع الله الرسل فیقول ماذا اجبتم» توجه داد و افزود: باید دانست که رسولان الهی نیز در برابر خدا نسبت به مردم مسئولند.

وی خاستگاه دیگر مسئولیت را علم خواند و اضافه کرد: علمی که نتواند انسان را در مسیر تشخیص خوب و بد یاری کند، همان علم غیرسودمند است که در دعاها با تعبیر «علم لا ینفع» از آن به خدا پناه می بریم.

ایشان با بیان این که هفت مسئولیت اساسی برای انسان در آیات قرآن و روایات با تعبیر «میثاق» نام برده شده اضافه کرد:

مسئولیت، ایمان هم می آفریند.

وی با اشاره به این که آغاز اراده انسان‌ با سنجش و انتخاب است؛ یاد استاد شهید آیت الله مطهری و مرحوم علامه عسکری را گرامی داشت و گفت: توفیقات این دو بزرگوار در تولید علم حتی در سال های پایانی عمر، برخاسته از نعمت و زیرساخت ایمان بود.

آیت الله اراکی با تاکید بر این که ما در برابر یک گنجینه نهفته و بی پایان دانش انسانی در منابع دینی هستیم گفت: بحث های علمی زیادی در این زمینه وجود دارد که نباید آن ها را دست کم گرفت.

ایشان حوزه های علمی ایران را برترین حوزه های علمی جهان خواند و از دانشگاه ها و دانشجویان خواست تا علوم تولید شده در حوزه های علمیه را جدی بگیرند و آن ها را به بحث و بررسی بنشینند.

پایان پیام/