آیت الله اراکی تصریح کرد: امروز برخی با امر به معروف و نهی از منکر که همان مبارزه با بی تفاوتی در جامعه است، مخالفت می کنند؛ در حالی که امر به معروف و نهی از منکر مهمترین خدمت به جامعه است که البته باید شرایط آن رعایت شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر آیت الله اراکی، ایشان که در جمع اساتید و مسئولین دانشگاه پیام نور و با موضوع «انقلاب اسلامی و امت سازی» سخن می گفت با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: سه معنا و تعریف برای امت مطرح شده که در معنای اول، هر جمعی از مردم که حول محور واحدی جمع می شوند را امت می نامند.
وی افزود: بر اساس تعریف دوم، امت، جامعه ای است که وحدت اعتباری بر اساس قانون و حاکمیت واحد داشته باشد و بر اساس تعریف سوم، امت را جامعه ای با هویت حقیقی می دانند.
ایشان با یادآوری آیات مبارکه «و کل انسان الزمناه طائره فی عنقه و نخرج له یوم القیامه کتابا یلقاه منشورا اقرا کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا» خاطر نشان کرد: این آیات درباره شخصیت حقیقی و هویت انسان که می تواند فردی یا اجتماعی باشد بحث می کند.
وی با تصریح بر این که ایمان برای انسان، هویت حقیقی می سازد ادامه داد: ممکن است در یک جامعه واحد، دو هویت متفاوت برای انسان ها شکل بگیرد که یکی هویت اعتباری و دیگری هویت ایمانی است.
آیت الله اراکی سپس به آیه مبارکه «و ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله …» توجه داد و گفت: این آیه از هویت حقیقی و تسلیمی سخن می گوید.
ایشان اضافه کرد: ما در کتاب «فلسفه جبر و اختیار» بحث کرده ایم که خاستگاه رفتارهای ارادی فردی یا اجتماعی انسان، یا برخاسته از هواهای نفسانی است و یا برخاسته از معیارهای حقیقی که به خدا بر می گردد.
وی همچنین به روایتی از حضرت امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و افزود: حضرت در این روایت، مردم را به سه دسته تقسیم می کنند که دسته اول، عالم ربانی است که خودش راه حق را تشخیص می دهد و دسته دوم، متعلم در راه نجات است که تقلید را به عنوان پیروی آگاهانه برمی گزیند و البته دسته سوم هم با تعبیر «همج رعاع» شناخته می شوند.
ایشان با یادآوری آیه مبارکه ۷۱ سوره توبه «و المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض …» گفت: امروز برخی با امر به معروف و نهی از منکر که همان مبارزه با بی تفاوتی در جامعه است، مخالفت می کنند؛ در حالی که امر به معروف و نهی از منکر مهمترین خدمت به جامعه است که البته باید شرایط آن رعایت شود.
آیت الله اراکی در جمع بندی بحث خود تاکید کرد: باید گفت امت اعتباری قبل از انقلاب اسلامی هم در جامعه بوده است؛ اما انقلاب اسلامی آمد تا امت حقیقی بسازد و بر اساس آن، نظام عادلانه ای برپا شود.
وی تصریح کرد: امروزه جبهه مقاومت، نمادی از امت حقیقی است.
ایشان همچنین در پاسخ به پرسش برخی دانشجویان درباره قدرت و مشروعیت تاکید کرد: هر حاکمیت در هر کشوری بر پایه دو عنصر «قدرت و مشروعیت» بنا می شود که مردم، قدرت می بخشند و خداوند است که مشروعیت می دهد؛ به بیان دیگر باید گفت با انتخاب مردم، یک ظالم می تواند قدرت پیدا کند؛ اما قطعا مشروعیت پیدا نمی کند.
پایان پیام/